Positieve psychologie in een online interventie: de effectiviteit en toepassing door middel van een website.

Noot: Geraadpleegd van Google, z.d.

Volgens de World Health Organization (WHO) zou de positieve psychologie in combinatie met online interventies wel eens het antwoord kunnen zijn op de vraag ”Hoe houden we de bevolking mentaal gezond, waarbij psychische stoornissen afnemen en het welbevinden toeneemt?”.

Er is gebleken dat veel mensen zich meer aangesproken voelen door positieve benaderingen. Ook onder mensen met stress of subklinische depressieve klachten is gebleken dat deze benadering waarin het welbevinden centraal staat, maar aanspreekt dan een benadering waarin psychische klachten centraal staan (Schueller & Parks, 2012).

Positiefpsycholgische interventies worden ook wel ppi’s genoemd en het online aanbiedt van deze ppi’s zou kunnen bijdragen aan het doel om het welzijn van de bevolking te bevorderen. Ze zijn toegankelijk en laagdrempelig online wanneer de gebruikers ze zelfstandig goed kunnen gebruiken zonder professionele hulp (Muñoz, 2010). Uit onderzoek is gebleken dat online interventies net zo effectief zijn als face-to-face interventies.  

Er zijn verschillende soorten online interventies en volgens (Barak et al., 2009) zijn dit de meest voorkomende categorieën van online interventies:  

  • Psycho-educatie en informatie 
  • Zelftests van gezondheid en welbevinden met automatische feedback 
  • Zelfhulpcursus of –behandeling 

Deze categorieën worden ook vaak gemixt in online interventies.  

Eerder benoemde wij dat online interventies net zo effectief zijn als face-to-face interventies. Maar op welke manier gaan wij deze interventie effectief maken? Allereerst is het belangrijk om een brede doelgroep te hebben voor de interventie. In ons geval is dat de doelgroep jongeren/scholieren en jongvolwassen/studenten van 12 t/m 25 jaar. Om hun goed te bereiken wordt de interventie online d.m.v. een website aangeboden. Er is gebleken dat de effectiviteit het hoogst is bij interventies die bestaan uit eenvoudige instructies vanuit de interventie, zonder dat er een vervolgopdracht of interactiviteit is (Barak et al., 2009). Dit is dan ook belangrijk om in de interventie terug te laten komen. Er zullen op de website opdrachten/oefeningen/instructies zijn, maar deze zullen eenvoudig en zonder al te veel vervolg worden aangeboden. Omdat oppi’s nog vrij nieuw zijn, wordt er nog veel onderzoek naar gedaan. Als makers van de website is het voor ons dan ook belangrijk om deze onderzoeken en de nieuwste uitkomsten te blijven volgen om de website hierop aan te passen.

                                                                     Noot: Geraadpleegd van Zandman, z.d.

Uit onderzoek naar kortdurende oppi’s van (Breddemann, 2014) is gebleken dat gebruik van oppi’s niet per se leidt tot positieve verandering, maar dat het leidt tot een vermindering van negatieve emoties. Deelnemers van dit onderzoek ervoeren al na 7 dagen een meerwaarde van deze interventie. Het is voor ons dan ook belangrijk om deze kennis in het achterhoofd te houden. Dat het voor deze interventie dus belangrijk is om te focussen op vermindering van negatieve emoties en niet zo zeer op het streven naar positieve verandering. Vanuit eventueel verder onderzoek zou hier wel op kunnen worden ingespeeld. Het gegeven dat oppi’s als de website negatieve emoties kunnen verminderen al genoeg. Ons standpunt is namelijk, vermindering van negatieve emoties geeft ruimte voor positieve emoties. 

 

Meer lezen over oppi’s en positieve psychologie? Neem eens een kijkje op; Positieve psychologie online (37-2-4) – Directieve therapie 

Benieuwd naar het onderzoek over kortdurende oppi’s? Lees meer op; Microsoft Word – Eindversie Bacheloropdracht_Luisa Breddemann_23.6.2014.docx